FANDOM

Giheda (skd. gihed - "cztery") - cztery bóstwa pierwszego rzędu powstałe w wyniku Gorokoustu - Hoiwe, Mahale, Kiadr i Rahakn. Etymologia imion nie jest znana.

Wedle tradycji Hoiwe i Mahale były płci żeńskiej, a Kiadr i Rahakn - męskiej. Mieli dać życie ośmiu bóstwom drugiego rzędu, którymi były Rynz, Fawem, Tlae, Kiz Arahan, Tajle, Belan Salwe, Rahm Kaaan i Sult.

Cztery bóstwa przedstawiane są jako gigantyczne bestie będące połączeniem wszystkich zwierząt i ludzi, mające potencjał do spłodzenia każdego gatunku, przy czym Hoiwe ma cechy stworzeń latających, Mahale - żyjących pod wodą, Kiadr - chodzących po ziemi, a Rahakn - żyjących pod ziemią i w jaskiniach. Pod tym względem Giheda przypomina staropogańskie bóstwa, których podobizny znajduje się na terenach obecnego Yregastru. Goryci uznają ten fakt za dowód na dostosowywanie się pogaństwa do nauk Pisma, które poskutkowało jego przeinaczeniem i mylną interpretacją, w wyniku czego powstał Gihedyzm. Gihedyci uznają zaś, że Goryci mogą spadać na drzewo prehistoryczne znaleziska dowodzą tego, że Giheda zstąpiła na ziemię i ukazała się ludziom tysiące lat temu, nauczając ich rolnictwa, żeglugi i rzemiosł oraz panowania nad ogniem.

Stosunek różnych religii do Gihedy Edytuj

Goryzm Edytuj

Goryci nie uznają Gihedy za bóstwa, a za pierwsze cztery istoty stworzone przez Gor, które są wspólnymi prarodzicami wszystkich organizmów żywych.

Gihedyzm Edytuj

Gihedyci uznają Gihedę za jedyne faktyczne bóstwa lub, w przypadku Gihedyzmu zachodniego, za jedno bóstwo w czterech osobach, które zrodziło herosów - przodków ludzi.

Mukadymizm Edytuj

Mukadymizm uznaje boskość Gihedy, jednocześnie jednak uważa, że cztery bóstwa zginęły wkrótce po tym, jak dały życie bogom drugiego rzędu.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki