FANDOM

Gorenai (Gor) - W mitologii alagaharskiej pierwsze (według Gorytów jedyne) bóstwo, jakie kiedykolwiek istniało, ojciec wszystkich bogów, który w wyniku Gorokoustu doprowadził do powstania Gihedy, czyli czterech pierwszych bóstw - Hoiwe, Mahale, Kiadra i Rahakna.

Etymologia imienia Gorenai nie jest znana, podejrzewa się jednak że może ono pochodzić od skaldzkiego słowa gorain, tłumaczonego jako "wyższy" lub "wyżej".

Symbolem Gorenai, a zarazem goryzmu, jest okrąg przecięty łukiem, zwany gorną.

Gorenai nie ma fizycznej formy, jednak przedstawia się go najczęściej jako postać o ciele człowieka z okrągłym dyskiem w miejscu głowy. Kształt dysku interpretuje się różnie - jako łono, które zrodziło Giherę, symbol nieskończoności lub też źrenicę wszechwidzącego oka. Niektóre odłamy goryzmu posługują się jedynie gorną w celu przedstawienia bóstwa ze względu na słowa filozofa Ranny al-Ahry, założyciela goryzmu:

"Ma ciała nie, ma ducha nie, a jest wszędzie razy wieczne teraz."
Wszelkie przedstawienia Gor traktuje się jako symbole, nie zaś obiekty oddające jego prawdziwy wygląd, jako że jest bezcielesny.

Goryci nie wypowiadają pełnej formy imienia, zastępując ją skrótem Gor.

Stosunek różnych religii wobec Gorenai Edytuj

Goryzm Edytuj

Goryzm uznaje Gorenai za Istotę Najwyższą, pojmowaną na sposób monoteistyczny - Stworzyciela, a zarazem arche, prazasadę, odpowiednik biblijnego Słowa, które było na początku.

Gihedyzm Edytuj

Gihedyci uważają Gorenai za pierwotny chaos - nieświadomy i bezosobowy byt nieposiadający woli, którego jedyną rolą było wygenerowanie materii i energii, z której wyłoniła się Giheda. Cztery bóstwa miały następnie poskromić chaos i przystąpić do stwarzania świata opartego na porządku i harmonii.

Mukadymizm Edytuj

Mukadymizm uznaje Gor za pierwsze bóstwo, które żyło dziewięćdziesiąt cztery miliony lat, po czym umarło, wydając na świat Gihedę.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki